Det ser ut som du bruker en gammel nettleser. Dette kan gjøre at noen funksjoner ikke fungerer som de skal.

Lyko Privacy Policy

LYKO PRIVACY POLICY

 

SAMMENFATNING

 

  • Denne Privacy Policy forklarer hvordan vi, Lyko Online AB, org. nr: 556740-9502, adresse: Kyrkbyvägen 1, 780 50 Vansbro, Sverige, bruker dine personopplysninger når vi (a) tilbyr generelle og personlige tilbud til deg som medlem i vår lojalitetsklubb Club Lyko og (b) gjennomfører transaksjoner i følge våre Kjøpsvilkår (“våre Tjenester”, “Tjenestene”).
  • Som medlem i Club Lyko får du tilgang til generelle medlemstilbud, et poengsystem som gir deg ytterligere medlemsfordeler, samt personlige tilbud tilpassede etter akkurat dine kjøpsmønster, interesser og preferanser.
  • Vårt lojalitetsprogram er tilgjengelig for alle som er minst 18 år. Om du er under 18 år får du kun benytte deg av lojalitetsprogrammets tjenester sammen med din forelder eller din foresatte/verge.
  • Da vi på Lyko er en del av en internasjonal bolagsgrupp som deler visse administrative systemer kan vi komme til å dele dine personopplysninger med våre datterselskaper, for administrative formål.
  • Om du har noen spørsmål om hvordan vi håndterer dine personopplysninger, ta gjerne kontakt med oss på privacy@lyko.se

Sist revidert: 2018-11-28

 

Gå til sammenfatningen | Gå til fullversjone

---------------------------------------------------------------

PRIVACY POLICY FULL TEKST

Last modified: 2018-11-28

 

Innhold

  1. Introduksjon
  2. Våre prinsipper
  3. Personopplysninger vi samler inn
  4. Hvordan og hvorfor vi bruker dine personopplysninger
  5. Når og hvordan vi deler informasjonen med andre
  6. Dine rettigheter
  7. Sikkerhetstiltak gjeldende din informasjon
  8. Bevaring av personopplysninger
  9. Ekskludert
  10. Forandringer og oppdateringer av denne Policy
  11. Spørsmål og klager
  12. Tilleggstjenester

 

Endringshistorikk

 

Gå til sammenfatningen | Gå til fullversjonen

 

---------------------------------------------------------------

1. INTRODUKSJON

 

Lyko Online AB, org. nr: 556740-9502, Kyrkbyvägen 1, 780 50 Vansbro, e-post: kundesenter@lyko.no (“Lyko”) tilbyr websiden lyko.no, eller domene som vi anviser, hvor du kan gjennomføre kjøp av produkter i vår netthandel i følge våre Kjøpsvilkår samt at du kan bli medlem i vårt lojalitetsprogram (“Tjenestene”).

 

Lyko tilbyr generelle medlemstilbud og personlige medlemstilbud på utvalgte produkter, samt muligheten til å samle klubbpoeng for å få tilgang til rabatter, til deg som har registrert deg og blitt medlem i Club Lyko.

 

Denne Integritets- og Personopplysningspolicy (“Policyen”) forklarer Lykos håndtering av våre kunders personopplysninger når de gjennomfører kjøp på lyko.no, og våre Club Lyko-medlemmers personopplysninger når de bruker vårt lojalitetsprogram, samt deres rettigheter når det gjelder deres personopplysninger i overensstemmelse med EUs Personvernforordning (GDPR). Denne Policy retter seg altså mot deg som er medlem i Club Lyko, og deg som, uten å nødvendigvis være medlem i Club Lyko, gjennomfører kjøp på lyko.no.

 

Vi på Lyko gjør oppmerksom på og er bevisste om at håndteringen av din integritet og dine personopplysninger er et fortløpende ansvar, hvilket gjør at denne Policy vil oppdateres når vår håndtering av dine personopplysninger oppdateres. Du vil bli informert om disse endringer via publisering på denne nettsiden, e-post eller SMS.

 

2. VÅRE PRINSIPPER

 

Vi vil gjøre vårt beste for å beskytte din integritet ved å bruke egnede tekniske sikkerhetsløsninger. Dette innebærer at:

  • Vi vil sørge for at vi har egnede og tilstrekkelige sikkerhetstiltak på plass for å beskytte dine opplysninger, og
  • Vi vil sørge for at hver utenforstående samarbeidspartner vi jobber med, som behandler dine personopplysninger, har egnede og tilstrekkelige sikkerhetstiltak på plass.
  • Vi vil respektere din integritet. Du vil kun få markedsføring (via e-post, post, SMS eller telefon) fra oss og fra andre organisasjoner som vi har valgt med omsorg.
  • Vi vil være tydelige med når du selv kan velge hvilke tjenester og utsendelser du vil ta del av; det er for eksempel ruter som du kan klikke av når du ikke lenger ønsker å motta markedsføring fra oss eller våre samarbeidspartnere. I visse situasjoner kan vi likevel måtte sende e-post eller SMS til deg med informasjon eller spørsmål angående ditt medlemskap.
  • Vi vil samle inn og bruke individuelle personopplysninger kun når vi har din tillatelse, eller når vi har berettigede grunner for behandlingen, som for å administrere ditt medlemskap.
  • Vil vil være tydelige med hvilken informasjon vi samler inn om deg samt hvordan vi bruker den.
  • Vil vil bruke personlig informasjon kun for de formål de samles inn, og vi vil sørge for at sletting av informasjonen skjer på en trygg måte.

 

Om vi på Lyko, eller noen av våre samarbeidspartnere, overfører noe informasjon utenfor EU og EØS, vil dette kun skje med tillempning av relevante sikkerhetstiltak.

 

3. PERSONOPPLYSNINGER VI SAMLER INN

 

Introduksjon

 

Lyko samler inn personopplysninger fra deg når du bruker Tjenestene. Disse personopplysninger kan deles inn i to kategorier; personopplysninger du gir til oss, og personopplysninger som blir tilgjengelige for oss når du bruker Tjenestene.

 

Vi selger ikke videre dine personopplysninger til noen og vi deler dem bare med våre samarbeidspartnere som hjelper oss med å tilby Tjenestene til deg. Les videre om dette nedenfor i avsnitt 5.

 

Personopplysninger du gir til oss

 

Når du oppretter en medlemskonto vil vi be deg om å oppgi din e-postadresse. For å kunne gjennomføre et kjøp må du også oppgi ditt navn, din postadresse og ditt telefonnummer. Om du vil betale med faktura eller delbetale vil du også måtte oppgi ditt personnummer. Denne informasjonen er nødvendig for at vi skal kunne levere produkter til deg, samt gi deg informasjon om dine bestillinger.

 

Personopplysninger du gjør tilgjengelige for oss når du bruker Tjenestene

 

Når du er innlogget på din medlemskonto på lyko.no vil vi på Lyko kunne ta del av dine preferanser og din historikk på Club Lyko. Vi vil kunne se hvilke produkter og tjenester du viser interesse for, hva slags produkter du kjøper, samt hvilke produkter du legger i handlekurven men deretter tar ut av handlekurven igjen. Denne informasjonen vil vi lagre og bruke for de formål som ramses opp i avsnitt 4. Når du gjennomfører kjøp som besøkende, uten å være medlem, vil vi ha tilgang til ditt kjøpsmønster på vår hjemmeside.

 

Din kommunikasjon med Lyko

 

Om du kommuniserer med oss via e-post, post, eller en annen form for kommunikasjon, vil vi eventuelt lagre denne korrespondansen samt inkludert informasjon (som navn, e-postadresse, kontaktinformasjon og all den personlige informasjonen du gir i meldingen) og bruke den for å svare på eller håndtere din sak.

 

Om du ikke vil gi oss dine personopplysninger

 

Behandlingen av dine personopplysninger for de formål som forklares i denne Policy er en forutsetning for at du skal kunne bli medlem i Club Lyko, og/eller for at du skal kunne gjennomføre et kjøp hos oss. Om du ikke deler disse personopplysninger har du ikke mulighet til å bli medlem i vår kundeklubb og få tilbud og rabatter, uansett om du aksepterer de Generelle Vilkårene eller ikke. Du har heller ikke mulighet til å gjennomføre kjøp uten å angi en viss informasjon som vi trenger for å kunne fullføre kjøpet.

 

4. HVORDAN OG HVORFOR VI BRUKER DINE PERSONOPPLYSNINGER

 

Vi bruker informasjon som vi samler inn om våre kunder og brukere for fire hovedsakelige formål:

  • for å drive vår virksomhet og tilby (inkludert forbedre og tilpasse) de tjenester og produkter vi tilbyr,
  • for å gi personlig tilpassede tjenester tilpasset for individuelle brukere,
  • for å sende kommunikasjon, inkludert kampanjer til våre kunder og brukere, samt
  • for å markedsføre tjenester og vise reklame, i våre egne tjenester og nettsider som støttes av reklame.

 

For disse formål kombinerer vi data vi samler inn for å gi deg en smidigere, mer konsekvent og personlig tilpasset opplevelse. For å forbedre beskyttelsen av din integritet har vi bygget inn tekniske og organisatoriske beskyttelser som er utformede for å forhindre visse kombinasjoner av data. Nedenfor finner du en liste på hvert formål med behandlingen av dine personopplysninger, og på hvilken måte disse formålene oppfylles.

 

Håndtering av ditt medlemskap og leveranse av dine kjøpte produkter:

 

For å kunne levere dine bestilte produkter bruker vi ditt navn og din postadresse, og for å kunne gi deg relevant informasjon, samt for å kunne kontakte deg, om dine bestillinger, bruker vi ditt telefonnummer og din e-postadresse. Informasjon om dine bestillinger kan for eksempel innebære informasjon om når din leveranse er sendt fra vårt lager, når den er tilgjengelig å hente ut fra hentested eller eventuelle tekniske problemer eller forsinkelser. Din e-postadresse og ditt telefonnummer vil vi også bruke for å sende ut nyhetsbrev om Tjenestene til deg. Lyko vil dessuten informere deg om når du holder på å miste ditt medlemsnivå, eller når tilbudene holder på å gå ut. Du kan når som helst deaktivere slike nyhets- og informasjonsutsendelser ved å gå inn på Innstillinger på din medlemskonto på lyko.no.

 

Forenkling av betaling

 

Du har mulighet til, når du fyller i dine betalingsopplysninger ved et kjøp, å lagre disse opplysninger. Dette innebærer at du slipper å fylle i dine betalingsopplysninger hver gang du gjennomfører et kjøp, som vil gjøre din kjøpsopplevelse med Lyko enklere og smidigere. Om du velger å lagre dine betalingsopplysninger lagres disse i en trygg database. Du kan også når som helst endre eller slette disse opplysninger, og de forsvinner da fra våre systemer.

 

Håndtering av poeng og medlemsnivåer for deg som Club Lyko-medlem:

 

For at du som medlem skal kunne samle poeng, samt for at du skal kunne få tilgang til ytterligere tilbud og rabatter gjennom ulike medlemsnivåer, samler vi inn og lagrer informasjon om de kjøp du har gjennomført som Club Lyko-medlem. Kjøpshistorikken som samles inn for dette formål inkluderer hvilke produkter du har kjøpt og hvor mye du har handlet for.

 

Personlig tilpassede tjenester:

 

Om våre produkter og tjenester inneholder tilpassede funksjoner som automatisk skreddersyr din opplevelse basert på vår informasjon om dine aktiviteter, kjøpshistorikk, interesser og, der vi har fått ditt samtykke eller har støtte av lov eller avtale, selv din posisjon. Informasjonen analyseres og grupperes med støtte fra vår analysefunksjon for utvalg, prioritering og planlegging av kontakt med kunden/brukeren slik at du får personlig tilpassede tjenester og tilbud som du kan være interessert i. Til informasjonen kobles en eller flere markører om hva slags tilpasning av webtjenester og markedskommunikasjon som rettes mot brukeren, såkalt personalisering.

 

Personlige tilbud:

 

Vi samler inn og behandler informasjon om din kjøpshistorikk og ditt kjøpsmønster, med det spesifikke formålet å utforme og tilby deg personifiserte rabatter og tilbud basert på hva vi tror akkurat du er interessert i. På Mine Sider kan du velge å deaktivere disse tilbudene i utsendelser til deg. På våre nettsider vil du fortsatt få tilbud basert på ditt kjøpsmønster.

 

Markedsføring og reklame

 

Vi bruker data du oppgir til vårt selskap ved registrering av medlemskonto, data vi samler inn når du gjennomfører kjøp og bruker våre tjenester og nettsider for å gi deg relevant markedsføring og vise reklame som du kan ha interesse av når du besøker våre nettsider og abonnerer på våre nyhetsbrev. Det du gjør når du er innlogget på din medlemskonto i Club Lyko gir oss i Lyko et bilde av dine preferanser, og vi vil kunne vise deg akkurat de produkter og tjenester vi tror du ville vært interessert i. På grunn av dette lagrer og behandler vi informasjon om hvilke produkter du legger i kassen men deretter tar ut igjen. Vi kan også komme til å sende reklame til deg basert på hvor du bor, om vi f. eks. velger å åpne en ny butikk i ditt område. Vi vil, basert på denne forskjellige informasjonen, sende reklame til din e-postadresse, din postadresse, eller via SMS, og/eller vise deg relevant reklame når du er inne på lyko.no. Om du ikke vil ta imot direkte markedsføring via e-post, eller SMS, kan du alltid gå inn på Innstillinger og velge bort dette.

 

Om du velger å avstå fra å ta imot interessebasert reklame, betyr ikke det at du ikke lenger vil få se reklame på våre nettsider, men at den reklame som vises ikke vil være tilpasset for deg og derfor oppleves som mindre relevant.

 

Statistikk og oppdatering av Tjenestene:

 

Ditt kjøpsmønster og din kjøpshistorikk hjelper oss også med å forbedre servicen. Informasjonen fra dine kjøp hjelper oss med å se hvilke produkter som er populære, hva slags tilbud som er mest likt og brukes av våre medlemmer osv. Vi vil bruke denne informasjonen for å forbedre og utvikle våre eksisterende produkter.

 

Kommunikasjon med deg som medlem:

 

Ved å angi dine kontaktopplysninger kan vi kontakte deg om det oppstår noen problemer med Tjenestene eller med ditt medlemskap. Vi kan dessuten komme til å sende informasjon og nyhetsbrev til din e-postadresse og via SMS. Du vil også informeres om når du holder på å miste ditt sølv- eller gullmedlemskap, eller når tilbud holder på å gå ut. Du kan når som helst deaktivere nyhets- og informasjonsutsendelser ved å gå inn på Innstillinger på din konto på lyko.no.

 

Produktforbedring

 

Vi bruker data for å forbedre våre eksisterende produkter og tjenester, blant annet ved å oppdatere funksjoner. Vi bruker for eksempel feilrapporter for å forbedre sikkerhetsfunksjoner, brukermønster, søkeord og klikk på våre sider for å forbedre relevansen for søkeresultat, innhold på sidene og plassering av relevant innhold for deg på våre sider.

 

Sikkerhet:

Vi bruker informasjon for å beskytte våre produkters, tjenesters og kunders sikkerhet for å oppdage og forhindre bedrageri, for å bekrefte programvarelisensers gyldighet og for å løse tvister og iverksette våre avtaler. Vi kan også blokkere leveranse av en melding eller fjerne innholdet om det bryter mot våre vilkår.

 

Frivillig: Lyko Booking


Som Clyb Lyko-medlem kan du selv velge om du vil aktivere Lyko Booking. Les mer om denne tilleggstjenesten i avsnitt 12.
 

Frivillig: Lyko Social:

 

Som Club Lyko-medlem kan du selv velge om du vil aktivere Lyko Social. Les mer om denne tilleggstjenesten i avsnitt 12.

 

Andre hensikter:

 

Om vi planlegger å bruke personopplysninger på en annen måte som ikke overensstemmer med denne Policy vil du bli informert om denne bruken før, eller ved det tidspunkt, personopplysningene samles inn. Alternativt vil vi be om din tillatelse etter innsamlingen men før slik bruk.

 

5. NÅR OG HVORDAN VI DELER INFORMASJON MED ANDRE

 

I blant kan det være nødvendig for oss å dele din informasjon med andre selskaper i vårt konsern eller med selskaper som utfører tjenester for vår regning (som f. eks. hoster våre servere eller utfører supporttjenester) slik at vi kan tilby deg våre tjenester.

 

I de tilfeller hvor vi deler informasjon om deg med andre har vi sørget for at disse selskapene følger våre krav for datasikkerhet og de har ikke tillatelse til å bruke personopplysninger de tar imot for noe annet formål.

 

For å kunne tilby deg Tjenestene kan vi komme til å dele din personlige informasjon til våre konsernselskaper og samarbeidspartnere (dvs. selskaper vi har ansatt for kundesupport, transporttjenester av dine varer, eller hjelper til med å beskytte og sikre våre systemer) som har fått i oppgave av oss å behandle dine opplysninger på våre vegner og i overensstemmelse med våre instruksjoner, denne Policy og andre passende tiltak for integritet og sikkerhet. Vi kan også gi ut personopplysninger som en del av en felles avtale, for eksempel en sammenslåing eller salg av tilganger.

 

Når du skriver inn din kortinformasjon for å betale for et kjøp vil vi dele denne kortinformasjonen med banker og andre selskaper som behandler slike transaksjoner eller tilbyr finansielle tjenester, samt for bedrageribeskyttelse og sikkerhetsformål.

 

Til slutt kan vi komme til å måtte gi ut eller lagre dine opplysninger når vi anser at det er nødvendig for å:

 

  1. følge loven, rettslig prosess, myndighetsavgjørelse eller domstolsordre og gi ut informasjon til politi og andre behørige myndigheter;
  2. kunne tillempe våre Generelle Vilkår og/eller andre avtaler;
  3. beskytte våre kunder, for eksempel for å forhindre søppelpost eller bedrageriforsøk, eller for å hjelpe forhindring av dødsfall eller alvorlig skade;
  4. håndtere og opprettholde sikkerheten for våre produkter, deriblant å forhindre eller stoppe et angrep på våre systemer eller nettverk; eller
  5. beskytte rettigheter eller eiendom som tilhører Lyko, inkludert iverksette de vilkår som styrer din bruk av tjenestene, men om vi får informasjon om at noen bruker våre tjenester for å handle med stjålet immateriell eller fysisk eiendom som tilhører Lyko vil vi ikke selv undersøke en kundes private innhold, men vil da overlate dette til en politimyndighet.

 

6. DINE RETTIGHETER

 

Lyko følger den aktuelle databeskyttelseslovgivning i EU, som omfatter følgende rettigheter:

 

  • Du har rett til å kostnadsfritt begjære et registerutdrag ( i følge definisjonen i lovgivningen) samt tilgang til kopi av dine personopplysninger samt begjære rettelse og, under visse omstendigheter, sletting av dine personopplysninger.
  • Du har rett til å begjære begrensning og motsette deg bearbeiding av dine personopplysninger som skjer på grunn av våre berettigede interesser.
  • Du har rett til å klage til en databeskyttelsesmyndighet. Datainspeksjonen er den myndighet i Sverige som utøver tilsyn over hvordan vi som selskap følger lovgivningen.
  • Om behandling av personopplysninger baseres på ditt samtykke, har du rett til å når som helst trekke tilbake ditt samtykke for fremtidig behandling av dine personopplysninger.
  • Du har rett til å begjære at vi utgir dine personopplysninger til en annen organisasjon som samsvarer for å behandle dine personopplysninger (personopplysningsansvarlig) i de tilfeller vår rett å behandle dine personopplysninger baserer seg enten på ditt samtykke eller fullføre en avtale med deg.

 

Du vil få rimelig tilgang til dine personopplysninger uten ekstra kostnad, om du ber om dette via privacy@lyko.se. Om vi ikke kan gi deg tilgang innen en rimelig tidsramme vil Lyko gi deg en dato for når informasjon kan gis. Om slik tilgang nektes, vil vi på Lyko forklare deg hvorfor.

 

Når vi bearbeider dine personopplysninger gjør vi det sammen med våre konsernselskaper med hensikt om å kunne tilby deg de produkter og tjenester som du bruker og har bestilt, drive vår virksomhet, oppfylle våre avtaleberettigede og juridiske krav, beskytte våre systemer og kunder eller oppfylle de berettigede interesser som beskrives utførlig i avsnittet “Hvordan og hvorfor bruker vi dine personopplysninger” og “Grunner til hvorfor vi deler dine personopplysninger” ovenfor. Når vi overfører personopplysninger fra EU gjør vi det basert på et antall juridiske mekanismer, i følge beskrivelsen i avsnittet “Bevaring av personopplysninger”.

 

Informasjon om din rett til å protestere i følge artikkel 21 i GDPR (profilering, direkte markedsføring)

 

  1. Bearbeiding av dine personopplysninger som skjer på grunn av våre berettigede interesser

Du har rett til å når som helst protestere, av grunner som er relaterte til din spesielle situasjon, mot vår behandling av personopplysninger om deg som bygger på artikkel 6.1 (f) GDPR (behandling med hensikt om å beskytte våre berettigede interesser), hvilket inkluderer profilering basert på disse bestemmelser i den mening som oppgis i artikkel 4.4 GDPR. Om du kommer med en innvending vil vi ikke lenger behandle dine personopplysninger om vi ikke kan vise tvingende berettigede grunner for behandlingen som veier tyngre enn dine interesser, rettigheter og friheter eller om vår behandling skjer for dom, utøvelse eller forsvar av rettslige begjæringer.

 

  1. Rett til å protestere mot bearbeiding av opplysninger for markedsføring

I visse omstendigheter behandler vi dine personopplysninger for direkte markedsføring og telemarketing. Du har rett til å når som helst protestere mot bearbeiding av personlige opplysninger om deg selv for slik markedsføring, som inkluderer profilering i den utstrekning at den er relatert til slik direkte markedsføring.

Om du motsetter deg bearbeiding for direkte markedsføringsformål vil vi ikke lenger behandle dine personopplysninger for slike formål.

Om du velger å motsette deg behandling som inkluderer profilering på dine personlige interesser og oppførsel, eller avstå fra å ta imot interessebasert reklame, betyr det ikke at du ikke lenger vil få se reklame på våre nettsider og tjenester, men at den reklame som vises ikke vil være tilpasset for deg og derfor vil oppleves som mindre relevant.

Det er ingen formelle krav for å gjøre innvendinger, hvor det er mulig å bruke vårt webskjema eller ta kontakt med oss på privacy@lyko.se.

 

Vær oppmerksom på at om du ber om at vi ikke skal kontakte deg via e-post vil vi beholde en kopi av den e-postadressen i vår sperreliste for utsendelser for å sørge for at du ikke får uønskede e-poster.

 

7. SIKKERHETSTILTAK ANGÅENDE DIN INFORMASJON

 

For å beskytte din integritet og den personlige informasjon du gir oss via din bruk av Tjenestene opprettholder vi fysiske, tekniske og administrative sikkerhetstiltak. Vi oppdaterer og tester vår sikkerhet kontinuerlig.

 

Vi begrenser tilgangen til dine personopplysninger til de ansatte som trenger å vite informasjonen for å kunne gi deg tjenester og tilbud. Dessuten blir våre ansatte opplært i vekten av sekretesse og opprettholding av integritet og sikkerhet.

 

Vi vil foreta passende disiplinære tiltak for å sørge for at våre ansatte opprettholder sine krav når det gjelder dine personopplysninger.

 

8. BEVARING AV PERSONOPPLYSNINGER

 

Personopplysninger som håndteres av Lyko kan lagres og behandles i den regionen du bor, i Norge, eller i andre land hvor Lyko, dens samarbeidspartner, konsernselskap eller leverandører er virksomme. Vi foretar tiltak for å sørge for at opplysninger vi samler inn ifølge denne personopplysningspolicy behandles etter bestemmelsene i denne policy og etter passende lovgivning der opplysningene er.

Om vi skulle overføre dine personopplysninger til tredje land, d.v.s. land utenfor EU/EØS vil vi inngå en avtale og foreta andre tiltak i overensstemmelse med passende lovkrav.

 

Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for å tilby Tjenestene, eller så lenge det kreves for å oppfylle våre rettslige forpliktelser. Vi vil bevare dine opplysninger så lenge du er medlem i Club Lyko, samt opptil 24 måneder etter at du gjorde ditt siste kjøp, alternativt 24 måneder etter at du ble inaktiv, eller valgte å avslutte ditt medlemskap i Club Lyko.

 

Kriterier som avgjør hvor lang tid vi lagrer data kan for eksempel være:

 

Hvor lenge behøves personopplysningene for å tilby Tjenestene? Dette inkluderer blant annet å bevare og forbedre Tjenestenes tekniske prestasjon, å beskytte våre systemer og å administrere nødvendig bedrifts- og bokføringsinformasjon. Dette er den generelle regel som ligger til grunn for beregning av de fleste bevaringsperioder.

 

Er den personlige informasjonen av ekstra sensitivt slag? I såfall brukes vanligvis en kortere bevaringsperiode.

 

Har du som registrert godkjent bruk av en lenger bevaringsperiode? I såfall lagrer vi informasjonen i overensstemmelse med din tillatelse.

 

Har Lyko juridisk, etter avtale eller på annen måte bundet seg til å lagre informasjonen? Et eksempel kan være obligatorisk lovgivning om å beholde informasjon i visse land, som bokføringsgrunner, myndighetsordre om å bevare opplysninger som er relevante for undersøkelser, eller opplysninger som må beholdes for å løse en tvist.

 

For mer informasjon om hva og hvor lenge dine personopplysninger lagres, vær vennlig og kontakt Lykos databeskyttelsesombud som du finner i kontaktopplysningene under “Kontakt oss” nedenfor.

 

9. EKSKLUDERT

 

Aggregert data:

 

Aggregert data samles inn og bearbeides for å følge og evaluere brukertrender med hensyn til Tjenestene. Dette innebærer at informasjon om din bruk av Tjenestene samles inn og anonymiseres slik at vi ikke lenger kan koble informasjonen til deg. Vi bruker denne anonyme informasjonen om hvordan våre medlemmer bruker Tjenestene for statistikk, serviceforbedring og produktutvikling av Tjenestene. Disse opplysninger vil være helt anonyme og utgjør ikke personopplysninger. Slik informasjon kan altså lagres lenger enn dine personopplysninger.

 

Anonymisering innebærer at data som en gang var personlige opplysninger fjernes fra det som kan koble dem til et individ, samt skilles fra det som i fremtiden kan gjøre det mulig å koble sammen denne data til et individ. Denne behandlingen av data er et steg lenger enn pseudonymiseringsprosessen, hvilket innebærer at en holder en viss informasjon adskilt for å gjøre det vanskeligere å identifisere en person til dataen en er koblet til. Lyko vil anonymisere dine personopplysninger etter 24 måneders inaktivitet.

 

Tredje part:

 

Denne Policy gjelder ikke for personopplysninger som du gir til en annen bruker via Tjenestene eller om du på annen måte bruker tredjepartstjenester som meldingstjenester eller betalingstjenester.

 

Barn:

Lyko samler ikke bevisst inn personopplysninger fra mindreårige under 18 år. Om du er under 18 år, ikke send personlige opplysninger gjennom Tjenestene. Vi oppmuntrer foreldre og foresatte til å følge barnas internettbruk og å hjelpe til med å utøve vår personopplysningspolicy ved å instruere sitt barn å aldri oppgi personopplysninger via Tjenestene uten deres tillatelse. Om du har grunn til å tro at en mindreårig under 18 år har gitt ut personopplysningen til oss via Tjenestene, vennligst mail oss på privacy@lyko.se og vi vil etterstrebe å fjerne den informasjonen fra våre databaser.

 

10. FORANDRINGER OG OPPDATERINGER AV DENNE POLICY

 

Vi vil oppdatere vår personopplysningspolicy når det behøves for å gjenspeile kundefeedback og endringer i våre Tjenester. Når en policy oppdateres endres datoen for seneste oppdatering lengst oppe i policyen og endringene beskrives på siden Endringshistorikk. Om det skjer større endringer i policyen eller i hvordan Lyko bruker dine personopplysninger, meddeles du via melding på nettsiden eller e-post før endringene trer i kraft i den utstrekning loven krever. Les gjerne gjennom denne personopplysningspolicyen nå og da så du holder deg informert om hvordan Lyko beskytter dine personopplysninger og din integritet.

 

11. SPØRSMÅL ELLER KLAGER

Vil du stille spørsmål eller har du kommentarer om vår Policy og våre sikkerhetsmetoder, vennligst kontakt oss på:

Lyko Online AB
Att: Privacy
Kyrkbyvägen 1
780 50 Vansbro
Sverige

privacy@lyko.se
+46281-714 90

Du er også velkommen til å kontakte vårt databeskyttelsesombud på:

Sharp Cookie Advisors AB
Box 45411
104 31 Stockholm
Sverige

dpo@lyko.se
+4620-10 40 25

Vi håndterer ditt ærende omgående og innen lovpålagte tider.

 

12. TILLEGGSTJENESTER

Lyko Booking

Som medlem i Club Lyko har du mulighet til å booke behandlinger på våre Lyko-salonger og våre nøye utvalgte samarbeidssalonger, via vår tilleggstjeneste Lyko Booking. Våre Lyko-salonger eies og drives av konsernselskapet Lyko Retail AB, og de eksterne samarbeidssalongene drives av ulike eksterne selskaper - hvilket selskap avhenger av hvilken salong du booker hos. Når du deler dine personopplysninger med oss på Lyko Online AB innenfor rammen for Lyko Booking håndteres disse personnummer av oss på Lyko Online AB, samt det selskap som driver den salong du booker en behandling hos, dvs. Lyko Retail AB eller det selskap som driver den eksterne salong du booker på.

 

Når vi behandler dine personopplysninger innenfor rammen for Lyko Booking er vi på Lyko Online AB, samt det selskap som driver salongen du booker en behandling hos, sammen personopplysningsansvarlige for dine personopplysninger, da vi sammen bestemmer formål og middel for personopplysningsbehandlingen. Dette innebærer at vi som er personopplysningsansvarlige vil samarbeide for å sørge for at dine rettigheter i følge avsnitt 6 ovenfor tilgodeses og du kan alltid henvende deg til oss med dine spørsmål.

 

Om du booker en behandling og godkjenner vilkårene for Lyko Booking vil vi på Lyko registrere og lagre:

  1. Hvilken behandling du booker
  2. Når behandlingen utføres
  3. På hvilken salong du nyter behandlingen
  4. Produkter du kjøper i salongen om betaling skjer gjennom ditt medlemskap i Club Lyko
  5. Hvilken frisør/stylist/annen som utførte behandlingen

 

Dette gjør vi for å kunne tilby relevant direkte markedsføring til deg, basert på de behandlinger du har hatt. Som medlem i Club Lyko vil vi også tilby personlig utformede spesialtilbud til deg, basert på hvilke behandlinger du har booket. Om du for eksempel booker klipp og farge gjennom Lyko Booking, kan vi sende et tilbud til deg om rabatterte fargebehandlinger i etterkant, da vi tror dette kan være noe du vil være interessert i. Du vil selv ha tilgang til din egen hårjournal, hvor tidligere behandlinger vil være lagret. Denne hårjournalen kan du velge å gjøre offentlig for dine Lyko Social-kontakter, om du benytter deg av Lyko Social. De salonger du gjennomfører behandlinger hos vil under visse forutsetninger, beskrevet i avsnitt 5 ovenfor, ha tilgang til din hårjournal, for å på beste måte kunne gi deg relevant rådgivning og hjelp.



Lyko Social

 

Som medlem i Club Lyko har du mulighet til å benytte vår tilleggstjeneste Lyko Social.

 

Lyko Social er en sosial media-plattform for deg som elsker hår og skjønnhet, hvor du har mulighet til å kommentere og karaktersette salonger, behandlinger og produkter, samt skape en profil hvor du kan laste opp bilder, filmer og vurderinger av produkter og behandlinger du har meninger om. Du kan også kommentere andre medlemmers bilder, filmer og vurderinger.

 

Når du blir medlem i Club Lyko har du som utgangspunkt en privat profil. Dette innebærer at din profil ikke er søkbar for andre. Når du begynner å bruke Lyko Social, ved at du for eksempel liker noe, kommenterer, stiller spørsmål om et produkt, laster opp et bilde eller skriver et innlegg, så aktiveres tjenesten Lyko Social. Dette innebærer at din profil blir søkbar og at andre brukere kan klikke seg inn på din profil ved å klikke på ditt brukernavn når du f. eks. har skrevet en kommentar et sted.

 

Etter at du har aktivert tjenesten Lyko Social, som beskrevet over, har du mulighet til å velge å ha en privat profil igjen. Dette innebærer da kun at du ikke er søkbar. Om du kommenterer eller liker noe vil dette vises for andre brukere, som da vil kunne klikke seg inn på din profil.

 

Når du bruker tilleggstjenesten Lyko Social godkjenner du og aksepterer at Lyko innehar en evig lisens til dine kommentarer, karaktersettinger, vurderinger, bilder og filmer som du legger opp og deler på Lyko Social om ulike produkter, behandlinger og tjenester. Dette innebærer at alt du deler på Lyko Social kan komme til å bli brukt i markedsføringsformål av Lyko, inkludert ditt navn. Om vi noensinne vil bruke noe du legger opp eller deler, som innebærer bilde eller film hvor din person kan skilles ut (for eksempel ditt ansikt) vil vi be om din uttrykkelige tillatelse.

 

Gå til sammenfatningen | Gå til fullversjone

 

ENDRINGSHISTORIKK

 

Mai 2018: Tydeliggjøring på grunn av at den nye personvernforordningen ((General Data Protection Regulation, ”GDPR”) trer i kraft 25 Mai 2018. samme dato i Norge? Den oppdaterte Personopplysningspolicyen vil automatisk tre i kraft for alle eksisterende kunder og besøkende 25 Mai 2018. Din fortsatte bruk av våre tjenester vil fra den dagen være föremål for den nye Personopplysningspolicyen. Policyen er også omarbeidet for å være konsis, klar og tydelig, begripelig og enklere å ta til seg og forstå.


Gå til introduksjonen | Gå til innhold

40 butikker i Norge og Sverige
Nyheter og tilbud
Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2018