Ansvarlige uker med Lyko

Akkurat nå har Lyko en kampanje som vi kaller for “ansvarlige uker”. Det vi mener med det er å rette spotlighten mot det store veganske, naturlige og økologiske sortimentet vi har her på Lyko. Uansett om du er konsument eller eier et stort varemerke vil du stilles overfor spørsmål om ingredienser, miljømerking, sertifikater, konserveringsmidler og andre parametre som påvirker dine produktbeslutninger. Disse valgene er ofte omgitt av ord som virker utydelige. Hva betyr egentlig naturlig? Vegansk? Økologisk? Kortreist? Organisk? Lyko Magazine har gravd dypt i jungelen av ord for å finne ut av dette!

26 mar, 2019

Vi går vel rett på sak med det jeg har valgt å kalle for:

LYKOS ANSVARLIGE ORDLISTE!

Naturlig innhold
Det er jo kjempevanskelig å definere hva “naturlig” er når det kommer til skjønnhetsprodukter. Det er et ord som er ekstremt mye brukt og dessverre også VELDIG misbrukt da det ikke er noen regler for hvordan ordet får brukes i markedsføringsøyemed. “Naturlig innhold” henviser til at ingrediensene kommer fra naturen og da tenker du kanskje på for eksempel herlige urter, blomster, vann, leire eller mineraler. Men få tenker på at også giftsopp, pollen og hundehår er naturlig. Ikke kontrollert avlede ingredienser. Så bare fordi et produkt er “naturlig” trenger det ikke å være kontrollert, snilt eller ikke-allergent. Så, i stedet for å lete etter begrepet “naturlig innhold” i et produkt, let heller etter et stempel som EcoCert, Natrue eller Soil Association hvor innholdet er kontrollert. Også ordet økologisk eller vegansk betyr mye mer enn det litt diffuse ordet “naturlig” når det kommer til skjønnhetsprodukter.

Veganske produkter
Vegansk skjønnhet inneholder bestanddeler som hverken er testet på dyr eller inneholder ingredienser av animalsk opprinnelse. Ingen av ingrediensene eller sluttproduktet er testet på dyr av selskapet selv og de animalske ingrediensene er i stedet erstattet med plantebaserte ingredienser, oftest økologiske. Når du leter etter veganske produkter, se etter en offisiell veganmerking eller om produktet er merket som vegansk i ingredienslisten.


Vegetarisk skjønnhetsprodukt
Et vegetarisk produkt kan inneholde ingredienser som opprinnelig er laget av dyret selv, som for eksempel bivoks, honning, eggehvite eller melk.

Glutenfri skjønnhet
Huden er vår største beskyttelse. Det går rykter om at det som smøres på huden “spises opp av kroppen” og at det går ut i blodet osv. Det stemmer absolutt ikke. Hvordan ville det da sett ut om vi la oss i et badekar? Eller om det bare blåste litt ute og all smuss i huden blåser inn? Det er altså ingen bevis for at skjønnhetsprodukter kan absorberes gjennom huden, MEN om du skulle få for deg å heller spise produktet kan det være bra å vite at det er laget uten hvete. Visse selskaper hevder bestemt at om en person er skikkelig overfølsom mot gluten kan produkter med gluten gi kløe, utslett og hevelser. Dette er selvfølgelig selskaper som markedsfører sine produkter som glutenfrie. For glutenfrie produkter er det heller ikke noe spesifikk regel, kontroll eller stempel.

Økologiske produkter
Økologisk betyr at noe er økologisk avlet. Det gjør at for eksempel vann ikke kan regnes som en økologisk ingrediens da det ikke kan avles. En økologisk avlet ingrediens kommer fra en kontrollert avling hvor sprøytemidler ikke er tillatt og hvor opprinnelsen kan verifiseres. Råvaren bearbeides så lite som mulig og beholder sine naturlige antioksidanter, vitaminer og fettsyrer. Produksjonen gjennomsyres av miljøbevissthet med fornybare råvarer som kan brytes ned av naturen. Et produkt som er økologisk sertifisert har gått gjennom ulike tester for å forsikre om at alt i produksjonsprosessen har gått rett for seg og får dermed oftest et stempel eller merke for å vise dette. Du kan lese mer om stempler/merker lenger ned i artikkelen.


Organiske skjønnhetsprodukter
I følge Wikipedia er Organisk-økologisk avling en form av økologisk avl som ble skapt på 1940-tallet av sveitseren Hans Peter Rusch. Han motsatte seg bruken av kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler. Dette er jo slik vi har definert hvordan “økologiske produkter” avles og om du tenker på ordet “organic” i den engelskspråklige verden så oversettes det oftest til “økologisk”, for eksempel organic food = økologisk mat. Så, et “organic beauty product” er det samme som et økologisk skjønnhetsprodukt.


Kortreist

Det snakkes ofte om kortreist mat, men her kan selvfølgelig også skjønnhetsprodukter medregnes. Kortreiste produkter fremmer vår levende landsbygd og våre lokale tilganger og langtransport unngås. Her snakkes det om miljøaspekt i stedet for animalsk innhold eller økologisk avling. Transporten er en liten del av råvarenes totale miljøbelastning, mens produksjonsmåten er en stor del av råvarens totale miljøbelastning.

Merking, logoer og stempler

I verden i dag finner vi SÅÅÅÅ mange ulike definisjoner, merkinger, stempler og sertifiseringer som skal “guide” oss blant økologiske og miljøvennlige varer. Det er jo umulig å vite om alle stempler, spesielt når mange varemerker har funnet på sine egne markeringer eller benytter seg av såkalt “Greenwashing”.


Greenwashing (eller Green Sheen) er når selskaper hiver seg på den grønne trenden og vil skape et bilde, via markedsføring, av at de er miljøvennlige ved å belyse enkelte miljøvennlige innsatser eller døper et produkt til “Pure Greens”, setter en avokado på etiketten, skriver “ingen parabener”, men har absolutt ikke gått gjennom noen kontroller eller har noen stempler. Her gjelder det at DU som konsument har kunnskap og vet hva som er best for deg. Lyko Magazine har satt sammen en liten guide over merkinger.





Leaping Bunny: Ser du denne sertifiseringen på et produkt er det garantert at varemerket ikke har testet sin kosmetikk, sine hygiene- eller rengjøringsprodukter på dyr. Leaping Bunny er resultatet av et samarbeid mellom dyrebeskyttelses- og dyrerettsorganisasjoner i Europa og Nordamerika.


The Vegan Society: Vegan Society er den største og eldste veganske organisasjonen i verden. De grunnla ordet Vegan i 1944 og sikrer at alle produkter og ingredienser er 100% veganske.


 

100% vegansk: Er den første svenske veganmerkingen, utviklet av svenske Djurens Rätt. Den er enkel og tydelig for konsumenter som ikke vil konsumere produkter med animalske ingredienser. Den er til for alle som produserer eller importerer veganske produkter. Se på deres tilknyttede hjemmeside.



Ecocert: Er det største sertifiseringsselskapet for økoprodukter i Europa og USA. Innholdet i produktene må bestå av minst 95% naturlige ingredienser. 10% av disse skal være økologiske. Ingen syntetiske parfymer eller fargestoffer godkjennes. Får ikke være dyretestet.


Soil Association: Har sin opprinnelse i England og begynte å sertifisere kosmetikk i 2002, men selve organisasjonen ble grunnlagt i 1946. Har to nivåer: “Økologisk” og *Laget med økologiske ingredienser”. Her kreves det at minst 95% av ingrediensene (utenom vann) skal være økologisk for at produktet skal få kalles økologisk. For produkter som skriver “Laget med økologiske ingredienser” kreves det at minst 70% av ingrediensene er økologiske.


USDA:
Drives av det amerikanske landbruksdepartementet. Har sertifisert økologisk mat og kosmetikk siden 2005. Har tre ulike nivåer: “100% Organic”, “Organic 95%” samt “Made With Organic Ingredients” hvor det kreves at minst 70% av innholdet er økologiske ingredienser, tre av dem må være listet på forpakningen. Resterende 30% må være med på listen over godkjente ingredienser. Disse produktene får ha sertifiseringslogo men ikke USDA Organic-logoen.




NATRUE: Ble grunnlagt av noen av de ledende naturkosmetikkselskapene i Europa; Laverana/Lavera, Logocos/Logona, Primavera, Santaverde, Wala /Dr. Hauschka, og Weleda. 70% av et selskaps produkter må oppfylle kravene for sertifisering for at et produkt skal få sertifiseres og det har tre nivåer: Naturkosmetikk, Naturkosmetikk med en andel økologiske ingredienser, samt Økologisk naturkosmetikk. For hver produktkategori er det fastsatt minstenivåer og maksnivåer for ulike stoffer. De skiller også på; naturlige stoffer, naturnære stoffer og naturidentiske stoffer.




ECO GARANTIE: Ble startet i Belgia og har sertifisert produkter siden 2004. Forvaltes av og har utviklede standarder fra den ikke-profittbaserte sertifiseringen Biogarantie. Uavhengig og godkjent av landbruksdepartementet. Er en ideell organisasjon. Sertifiserer i ett nivå og har ingen prosentangivelser.




ECO CONTROL: Ble startet i Tyskland og sertifiserer etter samme standarder som NaTrue. Eco Control sertifiserer blant annet naturlig og økologisk kosmetikk og råmateriale fra økologisk landbruk.



NPA: Ble startet i 1936 og sertifiserer blant annet mat og kosttilskudd. Har sertifisert kosmetikk siden 2008. Har ett nivå, “Natural”, hvor 100% av innholdet må være naturlig for at en skal få skrive “natural” på produktet eller bruke deres logo. For å få deres sertifisering må i tillegg 60% av varemerkets produkter møte kravene NPA stiller.


Av: skönhetsredaktör krizz norman

 

26 mar, 2019

Gi din mening om artikkelen

Vurderinger & anmeldelser

Skriv en kommentar
Legg til bilder

Bli den første til å omtale denne artikkel

40 butikker i Norge og Sverige
Nyheter og tilbud
Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2019
Det ser ut som du bruker en gammel nettleser. Dette kan gjøre at noen funksjoner ikke fungerer som de skal.