J-BEAUTY, NYTT FENOMEN ELLER ANTIKK SKJØNNHETSPLEIE?

Vi har hørt om K-beauty i årevis nå. Vi VET at det er skjønnhet fra Korea som inneholder snegleslim, gull og gudene vet hva. Vi vet også at for å utføre et skikkelig K-beautyrituale bør du gå gjennom 13-20 ulike trinn og produkter. Om ikke snegleslimet skremmer deg så gjør kanskje antall trinn morgen og kveld det. Men NÅ løftes et helt nytt rituale frem - J-beauty!

11 des, 2018


J-beauty står selvfølgelig for japansk skjønnhetspleie.
Skjønnhet og hudpleie er ekstremt stort i Japan, sikkert like stort som i Korea, men de tilnærmer seg hele skjønnhetsritualet på en HELT annen måte. I Korea går man litt for more is more. Flere rengjøringer, peelinger, serum, masker, serum igjen, mist, maske, krem, spf og så vet jeg ikke om de starter på nytt igjen. Puh… Men tenk på Japan. Tenk på japansk innredning. Den er veldig clean og minimalistisk. Og det er faktisk J-beauty også.

I stedet for 15 produkter har du kanskje maks 5. I stedet for å stå og mate huden i ansiktet med ulike produkter skal du ha en mer holistisk tenkemåte og pleie hele kroppen. Timelange bad med alger og urter hvor du reflekterer over dagen og livet er en del av skjønnhetsverdenen i J-beauty. Alle sinn skal få nyte hudpleien, hvilket også innebærer at mange av produktene kommer med mer eller mindre avansert massasje- og sirkulasjonsskjema. Ved å massere inn produktene skal du, ifølge J-beauty, føle at produktene virker, du nyter massasjen, kroppen har godt av blodstrømmen og hele kroppen skal nyte.

I Koreansk hudpleie er resultatet viktig. Og du vil se resultat UMIDDELBART. Glow, jevn hudtone og ingen porer etterstrebes. I den japanske hudpleien etterstrebes selvfølgelig også resultater, men på en mer langsom og holdbar måte. Her vil du heller jobbe med huden, respektere den, jobbe innenfra og ut og på sikt virkelig forlenge hudens skjønnhet. Du jobber med huden din og hopper ikke på tilfeldige trender som “Glass skin” eller EGF-boosters (epidermal growth factors). Visse av de japanske hudpleiemerkene er utrolig gamle og anerkjente. Sensai ble for eksempel startet i 1887 i Japan, i kontrast til Too Cool For School som startet i 2009.

 

Du kan også se forskjell på forpakningene. Da koreansk skjønnhet ser mye på den tradisjonelle japanske hudpleien og hermer, fargelegger, utvikler og går videre med uante designtiltak, er de japanske forpakningene anstendige, rene og minimalistiske. Bare å se på forpakningene viser forskjellen mellom K-beauty og J-beauty. Til tross for at de begge stammer fra Asia er det enorm forskjell.

En av de største forskjellene er også prissettingen. Da det er så mange produkter i alle K-beautys ritualer så ligger prissettingen deretter. Du kan kjøpe sheet masks i flerpakk og komme ned på noen kroner per stykk. Det samme gjelder serum og rengjøring. Men i den japanske hudpleien legges det utrolig mye forskning på produktene, det et høyteknologisk innhold oftest kombinert med tradisjonelle ingredienser og det reflekteres også i prisen. Men her kjøper du ÉN krem og ikke flere. En krem som du pleier og behandler med respekt.

Selvfølgelig er det også likheter mellom J-beauty og K-beauty. Kjærligheten til den doble rengjøringen samt respekten for solen, det vil si å ALLTID bruke SPF er en selvfølge!

Det er vanskelig å si om “J-beauty er den nye K-beauty” da skjønnhet fra Japan har eksistert minst like lenge (om ikke lenger), men har holdt seg såpass lavmælt og utenfor trendene, i motsetning til den mer høylytte og fargerike K-beautyen. Men som trenden virker nå så beveger vi oss fra et forbrukssamfunn til en mer ettertenksom og sparsommelig livsstil. Joda, denne bevegelsen går svært sakte, men vi ser effekter som motbevegelser rundt Black Friday, redusering av plastposer og flyreiser, og kanskje er hudpleien det neste vi drar ned på? Redusere antall produkter men øke kvalitet og respekt? Kanskje det, fremtiden får vise.

Av: krizz norman
11 des, 2018

Gi din mening om artikkelen

Vurderinger & anmeldelser

Skriv en kommentar
Legg til bilder

Bli den første til å omtale denne artikkel

Nyheter og tilbud

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2019