Lær deg ALT om parfymehjulet

Du vet jo allerede at dufter deles opp i basenoter, toppnoter og hjertenoter, men visste du også at selve parfymen deles inn i ulike DUFTFAMILIER? Jo! De kalles “Olfactive families” som på en oversiktlig måte kan vises opp i et “dufthjul” hvor parfymer segmenteres avhengig av hvordan de lukter. Å segmentere ulike dufter gjør det enkelt å finne, karakterisere og anbefale parfymer, men hva betyr dette for DEG? JO! Det skal Lyko Magazine fortelle deg ved hjelp av dufteksperten Alexandra Tromp!

21 mai, 2019

Alexandra Tromp, PR & Training Manager for alle duftvaremerker på Scandinavian Cosmetics.


Alexandra, hvem er du og hvorfor vet du alt om parfymehjulet?
- Jeg heter Alexandra Tromp og jobber som PR & Training Manager for alle duftvaremerker på Scandinavian Cosmetics. Jeg har hatt æren å jobbe for selskapet i drøyt fire år og har gjennom hele min karriere her jobbet med duft, som er en av mine store interesser.

Dufthjulet er en pålitelig kilde å forholde seg til.








I duftverdenen finner vi millioner av parfymer. For å gjøre det litt mer oversiktlig å raskt finne ut hva slags karakter en duft har kan de deles inn i ulike segmenter i et slags hjul.
Vil du fortelle mer om dette fenomenet?
- Slik kan vi absolutt forklare funksjonen av et dufthjul. Dets hovedoppgave er å enkelt og oversiktlig vise hvilken karakter duften tilhører. Vi kan for eksempel gjennom hjulets oppdeling forstå om duften er mest floral, sitrusfrisk, orientalsk krydret osv. Jobber du regelmessig med å kjenne igjen dufter kan inndelingen i respektive kategori føles naturlig da du trener opp nesen på regelmessig basis. Er du derimot ikke like trygg i valget, som kanskje en vanlig konsument er, er dufthjulet en pålitelig kilde å forholde seg til.


Vil du fortelle mer detaljert om hjulet og hvordan duftene deles inn?
- Innledningsvis vil jeg forklare at parfyme først og fremst lukter takket være de duftnoter den er bygget av. Duftnoter, også kjent som duftingredienser, kan være både naturlig og syntetisk utviklet og deles inn i en duftpyramide som består av toppnote, hjertenote og basenote. Toppnote er det øverste laget i pyramiden og her bor oftest noter av det lette, fruktige eller florale slaget. Det midterste laget kalles hjertenote og det er her vi plasserer noter som skal ta størst plass i duften.

Duftinndelingene, eller duftfamilier som vi kaller det i bransjen, i hjulet er skapt fordi duftnotene er blitt kategorisert ut fra deres karakter.



Om du for eksempel vil at en parfyme skal lukte mye rose, da plasserer du mye roseekstrakt i hjertenoten. Lengst ned i pyramiden finner vi basenoten og her plasseres innslag som tre, lær, musk, patchouli osv. for å gi tyngde, varighet og balanse til duften. 
Duftinndelingene, eller duftfamilier som vi kaller det i bransjen, i hjulet er skapt fordi duftnotene er blitt kategorisert ut fra deres karakterer. Det er for eksempel skilt mellom krydret og krydret ved å dele opp “Orientalske krydder”, som er signifikante for å være varme krydder med sting og hete, og “Aromatiske krydder” som beskrives mer som grønne, avkjølende og friske krydder.

DUFTHJULETS HISTORIE

  • I 1949 utformet den østerrikske parfymøren Paul Jellinek det første dufthjulet. Et dufthjul fungerer for det meste ved å illustrere forholdet mellom olfaktoriske (som gjelder luktesansen) grupper basert på likheter og forskjeller. Hjulet fungerer som et visuelt hjelpemiddel, ikke bare for å identifisere parfymer, men også for å utvikle nye forbindelser.
  • I 1983 gjenoppbygde den legendariske parfymetaksonomen Michael Edwards parfymehjulet fra grunnen av. Michael Edwards Fragrance Wheel ble deretter en industristandard. Til og med profesjonelle vinsmakere har brukt dufthjulet for å identifisere aromatiske forbindelser i vin.
  • Edwards har modifisert dufthjulet flere ganger og det nyeste kom i 2010 og består av fire standardfamilier - Floral, Oriental, Woody og Fresh - som så er delt inn i tre eller fire undergrupper.

De STORE ulike inndelingene i dufthjulet er:
- Det er greit å informere om at mange store parfymehus bygger sine egne tolkninger av dufthjulet ut fra de dufter de skaper og lanserer, men den oppdelingen du ser nedenfor er den vanligste for de større duftfamiliene.

Oriental
- Med inspirasjon fra den orientalske delen av verden hvor varme, hete, distinkte krydder som for eksempel safran, kanel, pepper, anis eller kardemomme ofte forekommer.

Citrus
- Når en duft plasseres i denne kategorien vil parfymøren gi en følelse av total friskhet og renhet. Sitron, appelsin, bergamott og mange andre sitrusfrukter brukes ofte i rengjøringsprodukter, som trigger luktesansen til å tenke på følelser av friskhet, balanse og ro.

Lær

 Leather
- En duft med mye lær beskrives ofte som rå, tung og kraftfull. Det finnes mange typer lær, hvor det ofte lekes med følelsen av materialet for å gjenskape duftfølelsen. Mocka er for eksempel mykere enn tradisjonelt lær, og gir derfor en mykere karakter når det brukes i duft.

Aromatic
- Dette er en annen kryddertype som er inspirert av naturens planterike. Her hører krydder av friskere karakter til, som timian, koriander, basilikum, granbar osv. Krydret, men på en måte som gir en crispy friskhet.

Floral
- Den mest brukte duftfamilien for dameparfymer er floral, som er akkurat det navnet tilsier. BLOMSTER! Rose, peon, osmanthus, fresia, sjasmin og veldig mange flere blomstersorter brukes frekvent i parfymeproduksjonen for å gjenskape den subtile, feminine og vakre følelsen som denne dufttypen vil gjenspeile.

Chypre
- Strukturen av en tradisjonell chypre-duft beskrives som fruktig i toppen, floral i hjertet og varm (ofte i form av patchouli, tre eller musk) i basen. En chypre-duft er oftest sensuelt preget og av et litt kraftigere slag.

Fougére

Woody
- Som navnet tilsier er dette den duftfamilien som samler opp alle trenoter. Sandeltre, sedertre og guaiactre er bare noen av mange ulike treslag som hører hjemme her.

Fougére
- Fougére-dufter er tradisjonelt sett mer søtt krydrede innledningsvis, inspirerte av plantelivet i hjertenoten (kan bestå av både florale og moseaktige toner) og avslutningsvis balansert av trenoter i basen.


Hvordan tyder vi et dufthjul? Hver STORE inndeling har også mindre inndelinger. Hva er de og beror de på?
- En duft kan ha en tydelig tilhørighet, for eksempel kan en duft oppleves ekstremt floral når du først sprayer den på deg. Men jo lenger duften får vokse på huden din, jo mer utvikles den og viser seg fra flere dimensjoner. De mindre inndelingene beskriver disse dimensjonene. En duft kan være typisk “floral” men ha underliggende “fruktige noter” som kommer frem etter en stund og gjør derfor duften til en Floral-Fruity duft. De mindre inndelingene gir altså et større helhetsbilde av duften.

Tenk på at dufter aldri vil oppleves likt selv om de tilhører samme inndeling.

 

Er tanken med et dufthjul altså at om jeg har likt for eksempel en Woody Spicy-duft  - så skal jeg begynne å se i det segmentet for å finne en NY favoritt? Eller vil alle parfymer lukte det samme da?
- Det er smart å gjøre som du foreslår om du er på jakt etter en ny duft, men som også skal minne om den du har hatt før. Tenk på at parfymer aldri vil oppleves likt selv om de tilhører samme inndeling. Dette er fordi alle parfymer og deres noter er ulikt satt sammen og vil derfor oppleves annerledes når de lander på huden. Duften kan likevel gi samme følelse og karakter da duftfamilien er den samme.

Hvilke er DINE tre favorittparfymer og hvorfor?
- Jeg liker å tenke fra et duftgarderobeperspektiv når jeg velger hvilke parfymer jeg vil ha hjemme. Med det mener jeg at jeg vil ha en duft som primært brukes i hverdagen og på jobb, en duft som passer bedre for sene kvelder og til slutt en duft som brukes når jeg har fri.

Derfor består min gylne trio i dag av:

CLEAN – RAIN
En duft som minner om naturens oppvåkning etter en intens regnskur. Utrolig harmonisk med noter av melon og mynte og som på grunn av det er den parfymen jeg helst bruker når jeg vil føle meg avslappet og fri.

BOSS – THE SCENT FOR HER
Mitt yrke innebærer mange spennende møter med nye mennesker, raske beslutninger og høy konsentrasjon. Derfor trives jeg utrolig godt i denne POWERWOMAN-parfymen som uttrykker selvtillit, men i et samlet og mykt, sensuelt konsept. Fresia kombinert med honningdyppet fersken, osmanthus og ristede kakaobønner gjør duften magisk.

ARIANA GRANDE – CLOUD
På kvelden vil jeg ha en duft av litt tyngre og mer mystisk karakter. Gjerne med myke innslag for å unngå at parfymen tar helt over. Derfor er Ariana Grande Cloud favoritten akkurat nå som med sine innslag av lavendel, kremet kokos og musk skaper en oppsiktsvekkende duft, på en herlig omfavnende måte.



Av: skönhetsredaktör krizz norman
21 mai, 2019

Gi din mening om artikkelen

Vurderinger & anmeldelser

Skriv en kommentar
Legg til bilder

Bli den første til å omtale denne artikkel

Nyheter og tilbud

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2019