Aromachologi - Hvordan dufter påvirker humøret

Du har kanskje lest eller hørt om at enkelte farger skal ha ulik påvirkning på oss. At blått og grønt er beroligende, at rødt og gult er oppkvikkende, og at f.eks. lilla skal gjøre oss mer kreative. Men det er selvfølgelig FLERE sanser som påvirker oss og som gjør det HELE tiden og MYE mer enn vi tror! Duft for eksempel. Nesen vår er EKSTREMT følelsesstyrt, og det er den på biologisk vis. Fenomenet Aromachologi er veldig komplekst. Lyko Magazine har selvfølgelig gått til bunns i dette - LES MER HER!

20 mai, 2020
7 liker
Alexandra Tromp, parfymeekpert på Scandinavian Cosmetics  


Dufter assosieres jo veldig med minner og trigger på den måten følelsene våre. Vi trekker pusten ca. 20 000 ganger per dag. Vår luktesans og dens luktreseptorer er direkte koblet til det limbiske systemet, reptilhjernen. Det er den eldste, minste og mest primitive delen av hjernen og stedet hvor dyptgående følelsesmessige reaksjoner kan utløses. Ved ditt første møte med en ny duft begynner du å danne nervekoblinger som fletter sammen lukten med følelser. Dette kalles for aromachologi - den vitenskapelige måten å undersøke hvordan dufter påvirker oss på.

Alexandra Tromp er parfymeekspert på Scandinavian Cosmetics og har blitt intervjuet av Lyko Magazine før. Fordi hun er proff på dufter vil vi selvfølgelig prate med henne igjen!

Alexandra, hvordan vil DU beskrive at dufter påvirker humøret vårt?
- Luktesansen er vår absolutt mest kraftfulle sans, og i nesen sitter det mer enn 1000 reseptorer som konstant jobber med å plukke opp duftmolekyler. Nesens sentrale betydning blir på den måten åpenbar når vi snakker om hvordan duft faktisk påvirker både dagsform og humør.

Jeg føler meg harmonisk og trygg når jeg kjenner duften av kanel

- Har vi satt sammen en parfymegarderobe, altså at vi bruker ulike dufter for ulike anledninger, så har vi mest sannsynlig også dufter som fungerer til ulike humør. Om jeg for eksempel våkner en morgen og føler meg ekstra trøtt prøver jeg strategisk å velge en parfyme som er “pigg” for å hjelpe dagsformen litt på veien. Med pigg mener jeg oppfriskende, energiske eller sprudlende dufter som ofte inneholder sitrus eller en annen fruktig karakter.

- Da fungerer også motsatt effekt, dvs om jeg våkner en morgen og føler meg stresset eller oppjaget, da velger jeg i stedet en duft med beroligende effekt. Dufter med balansert effekt kan være de som er hovedsakelig bygget på tre- og musknoter.



Hvordan påvirkes vi av dufter i hverdagen?
- Takket være nesens utrolige evne til å ta opp duftmolekyler, er vi konstant eksponerte for parfyme og lukt. Sånt som vi duftmessig oppfatter som tilfredsstillende “lukter” godt - og sånt som ikke faller i smak “lukter” ekkelt. Dufter vi utsettes for regelmessig, eller som vi har knyttet sterke duftminner til, relaterer vi sterkere til.

- Kanel er en typisk hjemmekoselig duft for meg, da mormor alltid bakte kanelboller til alle høytider og selskaper. Jeg føler meg harmonisk og trygg når jeg kjenner duften av kanel, av den enkle grunn at den vekker følelser av nostalgi og fører tankene til mennesker jeg er glad i. Og etter mange års erfaring i bransjen vet jeg at mange deler denne meningen. Har jeg derfor på meg en parfyme med mye kanel i får jeg en mer harmonisk sinnsstemning. Og om noen i min nærhet bruker en parfyme med mye kanel i, opplever jeg det naturlig enklere å akseptere og like personen det gjelder. Vi kan altså konstatere av duft påvirker hverdagen, men på ytterst individuelle plan, ut fra egen smak og mening.



Finnes det spesifikke dufter som ALLE reagerer likt på?
- Som forklart i forrige spørsmål er duftinntrykk så utrolig individuelle, så nei - alle har egne oppfatninger av dufter som speiles av tidligere opplevelser. Så er det ikke en tilfeldighet at f.eks. mange av de bestselgende dameparfymene tilhører det florale segmentet, dvs at mange kvinner dras mot følelsen som blomster gir. Men variasjonen av blomster er stor og kan variere enormt, derfor er kategoriseringen mer generell enn spesifikk, men fellestrekkene er at de uttrykker femininitet, eleganse og glede.

Hva mener du da er en beroligende duft?
- En duft som får meg til å slappe av. Som ikke er for tung, ikke for røkt, men heller ikke for frisk eller lett. Som bare får meg til å senke skuldrene og være i øyeblikket.

- Som nevnt tidligere opplever jeg personlig kanel som en harmonisk duft, og jeg vet også at mange kjenner seg igjen i samme følelse av trenoter. BOSS BOTTLED EdT og BOSS ALIVE er to eksempler på beroligende, og samtidig utrolig varme og glade dufter, som bygger på nesten identiske noter; rødt eple, kanel og trenoter. En maskulin samt feminin versjon av samme fantastiske karakter.

Finnes det oppkvikkende dufter også?
- Absolutt! Mange opplever den “oppkvikkende” effekten når parfymer er fulle av sitrus. Sitrusfrukter inneholder svært nærende stoffer som holder oss friske, og samme friskhet jobber parfymører med å gjenskape i parfyme. Litt som når vi har vært forkjølet, og styrter en ingefærshot på morgenen. Vi kjenner straks at kroppen begynner å jobbe og våkne til liv - den samme “oppkvikkende effekten” vil vi at ingefær skal ha i parfymen. Er du på jakt etter en parfyme av slik karakter bør du lete etter noter som ingefær, pomerans, sitron, grapefrukt og aromatiske noter. Noen eksempler på en slik parfyme kan være BOSS BOTTLED Tonic, HUGO Man og Lacoste L.12.12 Blanc for herrer, og CLEAN RESERVE Acqua Neroli, Escada Flor del Sol eller Versace Bright Crystal for damer.


Det sies jo at om du baker boller før leilighetsvisningen vil den selges raskere, og flere kjøpesenter bruker lignende triks for å få oss til å handle mer. Hvilke dufter gjør at vi faktisk shopper mer?
- Det har jeg faktisk ikke hørt om før, men det kan jeg tenke meg. Jeg fortalte jo tidligere at jeg blir veldig harmonisk av kanel, så det du skriver ovenfor styrker isåfall tesen om at det finnes flere likesinnede.

- Jeg har ingen fakta om dufter som påvirker folks kjøpsatferd, men jeg kan tenke meg at det er likt studiene som er gjort rundt musikk. Mange butikker spiller lett, positiv musikk for å spre samme følelse blant kundene. Mitt råd til de som virkelig vil komme i rett shoppemodus er å ha en parfyme som får deg til å føle deg fin, som får deg til å føle deg selvsikker og som får deg til å ville handle (så du ikke tviler for mye på valgene dine). Min personlige favoritt til en slik anledning er STELLA Peony, og min klare anbefaling for herrer er Bvlgari Man Wood Neroli, To dufter fulle av pondus, men med en positiv, frisk følelse.


Det finnes teorier som sier at enkelte dufter har en rent fysisk effekt på oss mennesker - en generell FYSISK effekt, men andre dufter er subjektive. Dvs om JEG synes en duft er god vil jeg kanskje jobbe bedre om jeg kjenner akkurat den duften, for eksempel fra et duftlys, fordi jeg kanskje forbinder den med et herlig minne eller lignende. Finnes det dufter som har fysisk og psykisk forverrende effekter på oss?

- Igjen er duftpreferanser ytterst individuelt, men har absolutt fysisk og psykisk påvirkning. Det psykiske føler jeg vi har forklart i tidligere spørsmål, det vil si at vi ved hjelp av duft kan komme i ulikt humør og sinnsstemning. Og når det gjelder det fysiske tenker jeg spontant på om du får en duft som ikke “gifter” seg med dine egne forutsetninger. Alt kan ikke falle alle i smak, så får du på deg en parfyme som inneholder noe du vanligvis ikke bruker og som er klasset som en noe tyngre note, kan duften for eksempel gi deg hodepine. Jeg vil hevde at alle presterer dårligere med hodepine, enn uten 😊

Hvilke dufter mener du øker prestasjonen?
- Parfymer som “kler meg” med selvtillit. Jeg liker å føle meg handlingskraftig, løsningsorientert og “på hugget” når jeg står ovenfor viktige oppgaver. Valget faller ni av ti ganger på Stella Peony, BOSS ALIVE eller Gucci Guilty Absolute Pour Femme. Tre veldig ulike parfymer, men som innarbeider ovennevnte følelser på ulik måte.

Øker kosefaktoren?
- Etter egen tolkning oversettes kos til trygghet når vi plasserer begrepet i hverdagen, derfor vil jeg tipse om typisk trygge, stabile og kjærlighetsfulle duftnoter som kanel, vanilje, trenoter, amber og musk om du vil øke kosefaktoren.

Øker… kjærlighetsfaktoren?
- Om jeg ikke misforstår nå refererer vi her til en annen sinnsstemning enn ovennevnte. Kjærlighet kan absolutt være trygghet, men i denne sammenhengen, med de tre prikkene i overskriften, tenker jeg at det i dette tilfellet handler mer om forførelse, lidenskap og sensualitet. For herrer er kombinasjonen lavendel og lær uimotståelig, og et vinnende eksempel er BOSS The Scent for him - som aldri går ubemerket hen. Også dameparfymen, BOSS The Scent for her, er minst like uimotståelig med sin søte base fra kakaobønner, og med sin fruktig florale topp som gir en feminin og flørtende touch. Utrolig kjærlighetsfulle… kan man si 😊



Skjønnhetsredaktør Krizz Lowélion
20 mai, 2020

Gi din mening om artikkelen

7 liker

Vurderinger & anmeldelser

Skriv en kommentar
Legg til bilder

Bli den første til å omtale denne artikkel

Nyheter og tilbud

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. Psst! Under Kundeservice FAQ finner du ofte stilte spørsmål og svar.

ÅPNINGSTIDER:

Chatt
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

elefon: +47 23 65 14 60
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2020
Over 55 000 skjønnhetsprodukter