HVORDAN VÅGE Å BYTTE FRISYRE!

Du tenker at du kanskje vil gjøre en forandring med håret, men du vet ikke helt hva… det skal bare være noe STORT og KJEMPESPENNENDE. Men du vil HELST ikke klippe og helst vil du ikke farge heller for du vil gjerne beholde samme hårfarge… men du vil likevel ha en skikkelig forandring. Eller så er du klar som et egg for å bare gjøre… noe. Men hva? Lyko hjelper deg med å finne ut hva du skal tenke før en forandring.

14 des, 2018


La oss si at det kommer inn en kunde i salongen som vil ha en “stor forandring”, men helst ikke klippe håret og vil beholde samme hårfarge som før. Hva gjør du som frisør da?

 

- I en slik situasjon er det viktig å stille spørsmål og utrede skikkelig. Lek detektiv. Hva NØYAKTIG er det de liker med sitt nåværende hår og hva er det de IKKE LIKER. For meg som frisør betyr kanskje “forandring” noe helt annet enn hva det gjør for deg som sitter i stolen.

 

For meg som frisør betyr kanskje “forandring” noe helt annet enn hva det gjør for deg som sitter i stolen.

 

Det sier Victoria Watz, Top Stylist på Lyko Concept på Birger Jarlsgatan i Stockholm. OK, hvilke spørsmål stiller du som kan være viktige å tenke på for å være så konkret som mulig med hva vi egentlig vil med håret?

 

- Det er alltid viktigere å lytte MER enn du prater. Jeg stiller spørsmål som “Hva liker du og hva liker du ikke med ditt nåværende hår?”, “hvor mye tid er du villig til å legge på håret?”, og “har du noen inspirasjonsbilder?”. Etter at jeg har stilt disse spørsmålene kommer vi kanskje frem til at dette med en “stor forandring” kanskje innebærer at vi myker opp en klipp, en ny nyanse på toningen eller bruker et annet produkt i stylingen. Det kan være nok iblant, sier Victoria.

Hva om dere kommer frem til at, ja, det ER en stor forandring på gang. Det er en klipp fra langt til kort hår, eller en farge fra blond til rød. Hva gjør du da?

 

 

- Da er det veldig viktig å komme til bunns i det også. Er dette en frisyre de har hatt tidligere? Hva var det de likte da og var det noe negativt med det? Vet de hvor mye tid og engasjement som må legges på en ny styling og så videre. I tillegg er det kjempeviktig som frisør å ha en plan ved en drastisk forandring, sier Victoria.

Victoria mener at du alltid må tilpasse forandring på frisyre eller farge etter kundens muligheter og forventninger. Visse farger og klipper krever mer vedlikehold og er du ikke bevisst på dette kan den nye stilen føles mislykket og feil.

 

Har tankene om en forandring først kommet er det ikke feil å utforske hvor de kan gå.

 

- Jeg har alltid en plan når jeg skal utføre en drastisk klipp eller farge. Vil en kunde gå fra blond til rødhåret kan vi jobbe steg for steg med toninger og hele tiden si ifra at det kreves jobb for å holde fargen fantastisk. Vil du klippe langt hår kort skal du være bombesikker på at kunden er klar og sikker. Gå gjennom inspirasjonsbilder og som frisør må du være ærlig og analysere bildene vs. kundens hår og stil. Vil det funke? Er det i det hele tatt samme hårtype? Hva slags styling kreves? Vær åpen og ærlig, sier Victoria.

 

For deg som er interessert i en stor forandring har Victoria 4 viktige tips:

 

- Book en tid for konsultasjon. Har tankene om en forandring først kommet er det ikke feil å utforske hvor de kan gå. Hør med frisøren din om en konsultasjonstid. De bruker å være kostnadsfrie.

 

- Ta med inspirasjonsbilder, gjerne flere, slik at vi som frisører forstår akkurat hva du mener.

- Våg å stille spørsmål. Om du tar steget og tør å farge håret i en helt ny farge, finn ut hvor lang tid det vil ta å gå tilbake til din foregående nyanse om du angrer. Det samme gjelder en stor klipp.

 

- Når du skal gjennomgå en stor forandring - når du først har bestemt deg - gå til en frisør som KJENNER deg. Da vet vi hvem du er, hvilken livssituasjon du er i, hva slags hår du har og hva din stil er. Det blir så utrolig mye enklere å prate med noen som ser deg på rett måte, sier Victoria.

 

Av: krizz norman
14 des, 2018

Gi din mening om artikkelen

Vurderinger & anmeldelser

Skriv en kommentar
Legg til bilder

Bli den første til å omtale denne artikkel

Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2019
Det ser ut som du bruker en gammel nettleser. Dette kan gjøre at noen funksjoner ikke fungerer som de skal.