Vår virksomhet

Vår virksomhet

 

Lyko skal være et bærekraftig selskap i alle aspekter. I våre butikker og salonger ligger fokus på energibruk og riktig håndtering av avfall. Ca. 90% av butikkene har i dag LED-belysning, noe som gir redusert strømforbruk og bedre oppvarming. All strøm i Lykos butikker, kontor og lager er 100% produsert med vannkraft. I overensstemmelse med den nye energikarleggingstiftelsen i Sverige, med målet om å redusere energibruken i eiendommer, gjennomfører Lyko energikartlegging med start 2018.

MINIMERE MILJØPÅVIRKNING

For alle butikker og salonger har vi løsninger på plass for å sikre at kosmetisk avfall sorteres og tas hånd om på riktig måte. I kosmetisk avfall regnes blant annet: neglelakk, neglelakkfjerner, produkter i sprayflasker og hårfarge.

Lyko jobber også for å redusere forbruket av plastposer for å bidra til redusert forsøpling og mer bærekraftig ressursbruk. Derfor er vi en del av initiativet One Bag Habit.



Det innebærer blant annet at vi tar betalt for våre plastposer samt informerer våre kunder om plastposenes miljøpåvirkning. Vi bytter også til mer bærekraftig produserte plastposer, og i Norge går overskuddet fra salget av plastposer til Handelens Miljøfond.
Som medlem i Handelens Miljøfond bidrar vi til å støtte miljøinitiativer som skal øke ressursutnyttelsen og redusere forsøplingen av plast. “Sammen skal vi sørge for at de beste prosjektene, nasjonalt og internasjonalt, får økonomisk støtte for å skape en varig og vesentlig forskjell for miljøet.”

ESKER AV RETURFIBER

Fra sentrallageret i Vansbro sendes årlig ca. 1,2 millioner pakker. Eskene vi pakker produktene i er laget av 100% returfiber, produsert av materiale som er gjenvunnet for tredje gang. En del av produktene våre er sensitive for støt (duftlys, parfymer o.l.) og krever fyllmateriale i form av papp eller bobleplast. Vi tilpasser eskenes størrelse etter bestilling for å minimere behovet av fyllmateriale.

Siden 1994 gjelder foreskriften om produsentansvar for forpakninger i Sverige. Det gjelder de forpakninger som leveres til Lyko. Lyko bruker TMR, et firma som har et riksdekkende innsamlings- og gjenvinningssystem og som oppfyller alle krav som loven stiller.

Lyko erbjuder ett antal alternativ för transport av kundens paket. Här kan kunden välja bland annat mellan transportörer som klimatkompenserar för leveransen eller använder alternativa färdmedel, såsom elfordon eller cykel för delar av transporten.

 

Nyheter og tilbud

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Følg oss

Kundeservice

Vårt kundesenter er her for deg. Du kan få svar på alt fra hvordan man betaler til hvilken shampoo som er best for ditt hår. Spør heller for mye enn for lite, ingen spørsmål er for dumme. 

ÅPNINGSTIDER:

Chat 
Man-Ons 9-18
Tor-Fre 9 - 16

Telefon: +47 23 65 14 60 
Man-Ons 9-17
Tor-Fre 09-16

Mail:  Kundesenter@lyko.no  

Copyright 2019